sâmbătă, 13 iunie 2009

Povestea anticristului de ţară şi a nebunei cu lindic zglobiu de Lars von Trier

Optimist roz bonbon să fii sau pesimist adânc şi negru, acest film îţi va schimba puţin viaţa. Pe optimişti în mod sigur îi va schimba radical.
Povestea a doi părinţi rămaşi orfani care în tristeţea lor realistă se duc la ţară unde o ard aproape suprarealist până când cel mai bun învinge ultrarealist.
În sală s-a oftat la greu, s-a râs, s-au strâns puternic mânerele de la scaune, s-a transpirat abundent; au plecat doar vreo doi, cred că erau ghei, doar aşa gestul lor de a nu putea sau vrea să înţeleagă mesajul devenea explicabil. Ne-a liniştit pe toţi dedicaţia din final care a plasat întreaga poveste într-o altă dimensiune şi a adus aplauze.
Mi-a plăcut să văd reacţiile şi să ascult părerile celor care ieşeau de la film, foarte diferite şi foarte personale, un motiv suplimentar de a cataloga filmul ca fiind dacă nu bun, cel puţin o catapultă interesantă de lansat dileme.
Alta este însă dilema streche. Câte ar fi putut face Tarkovsky dacă ar fi trăit azi având posibilitatea exprimării libere şi acceptarea relaxată a oricărui limbaj plastic care caracterizează prezentul globalizării în viteză şi al dispariţiei graniţelor comunicării.
Şi o propunere: dacă expunerea la zona nordică dezvoltă minţi şi idei ciudate cum am mai văzut şi pe la Bergman, poate e de datoria noastră a tuturor să mergem peste ei şi să-i exilăm cu forţa mai aproape de Mediterană că altfel ăştia or să ducă societatea de râpă deşi au mega-potenţial; să nu uităm fenomenul abba.
Spun asta pentru că mi-e dor de ceva gen Almodovar, de o anumită sensibilitate fără de care mi-e deja teamă că o să încep să prefer divertismentul unui anume tip de artă.

Filmul mi-a plăcut şi în mod sigur am să-l revăd; eu zic că anticristul e el; sunt curios însă dacă peste nişte ani, după ce-l voi revedea voi avea aceeaşi opinie.
Azi-noapte am visat urât. Deci Trier rulz.

Niciun comentariu: